Tuesday, July 14, 2009

Ako je to s jazdenim a s dopravou v Kolumbii aneb ‚vrahovia‘ na cestach ;-)

Toto si vazne zasluzi vlastny prispevok, kazdy den ma u Kolumbijcov prekvapi v tomto smere dalsia vec. V tomto prispevku najdete len ‚zopar‘ zaujimavosti ktore som doteraz zozbieral.
Ak sa niekto v Kolumbii obava, ze ho unesu drogovi priekupnici, tato obava uz nieje skoro vobec na mieste, skor pridete o zivot na miestnych cestach! Sak posudte sami...

Aby ste ziskali vodicak v Kolumbii, staci vam cca 1600 korun a prehlasenie, ze viete jazdit a vodicak vam proste vydaju – nemusite absolovat ziadny kurz, ziadne formalne testy (ked som im spominal, ze u nas sa robia pisomne testy + jazda s policajtom, kolumbijsky kamos len vyvaloval oci – on sa vraj naucil jazdit sam, s otcom ;-)

Dalsia ‚mensia‘ pikoska je, ze tu nemaju skoro ziadne znacky, akurat par stopiek...ziadne ‚daj prednost v jazde‘ na kazdej krizovatke alebo oznacenie hlavnej ceste! Ked som sa spytal, ze ako vedia kto je na hlavnej a kto ma prednost, tak mi nikto nevedel odpovedat, akurat ze ‚to nejako intuitivne vedia‘, ze tamta ulica je mensia atp...Tym padom vela z nich ani nepozna vsetky dopravne znacky!

Akoby to nestacilo, za volant si mozu sadnut aj osoby pod vplyvom alkoholu – presnu toleranciu som sa nedozvedel, ale bezne tu ludia jazdia z 1-2ma pivami v sebe. Navyse casto za volantom fajcia.

Keby sa clovek chcel citit aspon trochu bezpecnejsie a pocas jazdy na zadnom sedadle sa priputat, nepochodi…ich auta totiz pasy na zadnych sedadlach nemaju – aj tam kde by ste ich hladali (originalne tam boli – vidno ‘zostatky’) tak su normalne vacsinou odstranene! Aky to ma zmysel sa ma nepytajte ;-)

Maximalna rychlost je v Kolumbii 80km/h (kvoli klukatosti ciest) ale vacsina vodicov si z toho hlavu nerobi a kde sa da, tam pridaju…hlavne mlady ludia a…autobusari! Predstavte si vodicov nocnych Brnenskych liniek a mate predstavu o beznom Kolumbijskom soferovi autobusu…ja by som ich obcas nazval aj masovymi vrahmi, podla toho ako jazdia...

Mali sme napriklad ‘nezabudnutelny’ osobny zazitok, ked sme sa klukatymi cestami vracali pozdlz skalnatych prevysov na caste z narodneho parku Chichamocha. Maximalna povolena rychlost tu je skoro vsade 30KM/h to vsak nasemu 'strojvodcovi' nebranilo si to hnat skoro vsade 80kou…je zaujimave podotknut, ze na spominanych cestach velakrat nenajdete ani zvodidla a miesta je naozaj len max pre dve auta ;-)
Takze, nielen ze sme si to trielili 80kou, pekne sme aj radovo predbiehali v serpentinach jedno auto za druhym cez 2 plne ciary…a kedze je v 2jici vacsia sranda, nerobili sme to velakrat osamote ale v ‘tandeme’ s jednym dalsim nakladnym autom, ktore islo vacsinu cesty pred nami. Takze ked predbiehalo do neprehladnej zakruty toto auto, mi sup bez rozmyslu za nim…vrchol bol, ked sme takto predbiehali nakladiak!!! To nas dobre tlacilo do sedaciek a len sme krutili hlavami nad ‘logikou’ tychto manevrov…ak by nieco slo oproti, tak by proste nebola ziadna sanca sa nikam vyhnut!

Ked sme uz pri autobusoch, existuju rozne typy – velke, medzimestke busy ktore su velmi pohodlne a usposobene na spanie a nocnu jazdu (co sa tyka pohodlnosti SA nema sancu ;-), minusom vsak je pekelna klima ktora fuci tak, ze clovek doslova mrzne aj v mikinach a prikrity dekou.

Druhy typ su tzv. Busety, nieco ako ‘minibusy’ ktore su oproti velkym busom pravy opak – su malicke, ze sa osoba mojho vzrastu musi velakrat doslova krcit a klima je naozaj len vynimkou. Stoja vacsinou v prepocte 12KC a maju v predu maly turniket, ktory vas ma (asi) zastavit aby ste zaplatili vodicovi – velakrat je vsak len komplikaciou a tucnejsi a starsi ludia maju problem sa cez neho dostat. To, ze su tieto autobusy malicke vsak nebrani soferom brat ludi ‘na stojaka’ ci pobrat im bagle vsetkoho druhu, ktore si vodic da kludne aj do kabiny ku sebe…

Ako pozorni citatelia Meninho blogu uz urcite viete, ze tu autobusy nemaju pravidelne zastavky ci linky…proste pozrete na cedulu autobusu ktory vedla vas prechadza a viete ktorym smerom ide…zakyvate na neho ako na taxik a on vam kdekolvek zastavi…rovnako je to aj s vystupovanim. Co z toho vsak vacsinou vyplyva je ze na vas autobusy a taxiky doslova ‘poluju’. Ked idu okolo vas spomalia a potrubuju, aby ste ku nim pristupili…hlavne u taxikov je to po case velmi otravne, kedze ich je tu vsade neurekom.

Taxiky tu ludia vyuzivaju velmi casto, hlavne preto lebo su pomerne velmi lacne – vacsinou vas vyjde jazda kdekolvek v ramci mesta cca 50KC, co je oproti nasim cenam naozaj vyhodne.
Mozno sa ceny odvijaju od cien benzinu, ktory tu tiez kupite velmi lacno – ceny su udavane za 5litrov a tento objem vas vyjde na cca 70KC...slovensky motoristi mozu len snivat :-)

Dalsou spolocnou crtou vodicov v Kolumbii je ze maju stale stiahnute okienka na svojich autach – a to je jedno ci je teplo cez den alebo uz pomerne chladno vecer...vsetky okienka dokoran ;-)

Ako sa hovori, koniec dobry vsetko dobre tak zakoncim tento pripevok pozitivne – niecim, co by sa nam aj v Europe mohlo zist, t.j, jednotne znacenie ciest v mestach. V columbii existuju 2 zakladne tipy mestskych ciest na zaklade ktorych sa mozete orientovat – carreras a calles. Jedny vedu vzdy z vychodu na zapad a druhe zo severu na juh a su vzdy znacene cislami postupne...vedla Carrera 11 najdete Carrera 9 a Carrera 12 a tak podobne. Takze vzdy mate dobru predstavu, ako asi daleko je od vas vzdialena cielova destinacia.


1 comment:

  1. Vodicak mam za 1.700,-Sk.Jazdim tu uz vyse roka a este stale mavam problemy v meste s tym,ci som na hlavnej,alebo na vedlajsej.Este jedna zaujimavost.Byvam pri stvorprudovke medzi Pereirou a Armeniou,pri ceste su velke tabule:Jazdi vlavo len pri predbiehani!Samozrejme,ze vsetci jazdia vlavo.
    Dokedy si v Kolumbii?
    Beso y abrazo.
    Lubo

    ReplyDelete